Lapskaus i trykkoker

9 Jan

Siden siste gangs trykkoking ikke gikk helt etter oppskriften (det kokte solid i botn), måtte jeg prøve igjen. «Dette smakte mye bedre enn sist uke», sa min datter. Så her kommer oppskrift på lapskaus i trykkoker.. kun 15-20 minutt koketid.

Til 4 personer:

500 gr småskåret kjøtt (jeg brukte ferdig oppskåret svin)
1-2 middagspølser (fordi jeg ikke visste hvordan kjøttet ble, og så ville jeg teste hvordan pølsene oppførte seg i kokeren)
ca. 6 stk store poteter
2 ss smør til steking av kjøttet
4 stk gulrot
1 liten kålrot
1 persillerot
1 stor purre (og et par vårløk jeg hadde i kjøleskapet)
7 dl grønnsakbuljong (3 buljongterninger i vatn)
2 laurbærblad
1/2 ts timian
salt og pepper

Bruning av svinekjøttet i trykkokeren

Kjøttet brunet jeg i trykkokeren i tre porsjoner. Skar løken i normale tynne skiver. Kjøtt og løk surrer sammen litt. Poteter, gulrot og pølse i store biter, kålrot og persillerot i litt mindre biter (fordi disse ingrediensene må oftest kokes lenger enn potet/kålrot/pølse) legges i gryten. Rør godt rundt slik at alle ingrediensene blander seg.

Ferdig kuttet lapskaus

Ferdig kuttet lapskaus - klar til koking

7 del grønnsakbuljong, laurbærblad og timian has i. Det var nok litt i meste laget med 7 dl buljong. Det ble nesten suppe… Hadde sikkert vært nok med 4-5 dl. Kokes i 15-20 minutt etter at trykket er kommet opp. På trykknivå 1 på min trykkoker (du har som oftest kun valg mellom 1 og 2). Jeg kjører full guff til trykket er kommet opp og skrur ned på 2 og starter tidtaking. Sjekk bruksanvisningen for din trykkoker. Min koker kan ikke fylles til randen. Den kan kun fylles 2/3. Det er et godt merke på trykkokeren som angir maksimum nivå på innhold.

Når lapskausen er ferdig tilsettes salt og pepper og rør godt om. Serveres med flatbrød og smør.

Salting og pepring direkte i gryten før severing

Så langt er erfaringene gode. Det ser ut til at når du bruker trykkoker må du ta hensyn til at noen ingredienser trenger lenger koketid enn andre ting. Du kutter dermed opp ingrediensene deretter. Poteter i dobbelt så store biter som kålrot og persillerot for eksempel.

Voila! Ferdig lapskaus på tallerken!

Lykke til!

PS.: Personlig liker jeg ikke så godt svin, men det var det jeg fant på Rema1000. Neste gang vil jeg bruke noe annet… Men hva da?

