Trykkoker fra svigermor (og oppskrift)

4 Jan

Vi fikk trykkoker til jul.. og den måtte prøves i dag. Vasking av trykkoker, oppkutting av grønnsaker, bruning og så oppi med alt sammen. 30 minutt koking skulle være nok sa oppskriften. Når trykket er bra ringer jeg svigermor (som vi fikk trykkokeren av). Må jo fortelle at jeg er i full sving med testingen!

Plutselig er 30 minutter gått, ja jeg tror retten har vært under trykk i nesten 40 minutt. Hvordan vil dette gå? Får tatt gryta av panna, mens jeg fremdeles snakker med svigermor. Hva sa bruksanvisningen om å få ned trykket? Tro om det ikke kun var å skru på denne… uups… både svigermor og jeg hører et høyt sus mens ventilen på lokket fylles med luft og saus og trykkspruten står rett til værs!! Rett opp i den nye vifta over komfyren.

Moralen er: Ikke lurt å snakke med svigermor mens man tester en trykkoker! Lovet for øvrig svigermor både erfaringer og oppskriften – og her er de.

Nøkkelen er store biter av spesielt grønnsakene. Pastinakk kan virkelig anbefales!

Gryteretten (ca 4 porsjoner) er hentet fra Trines matblogg (kan anbefales og hun har oppskrift også uten bruk av trykkoker)

  • 4 gulrøtter, i grove biter
  • 2 pastinakker, i grove biter
  • 10 sjalottløk, hele
  • 1 hvitløk, grovt hakket
  • ca 1 kg oksebog, i ca 6×6 cm stykker
  • smør og olje til steking
  • 3 ss hvetemel
  • 1 dl hvitvin (jeg brukte rødvin i stedet)
  • 2 bokser hermetiske tomater
  • 2-3 dl oksekraft
  • 2-3 ss tomatpurè
  • frisk timian
  • frisk rosmarin
  • salt og pepper

Ha smør eller olje i trykkokeren og fres gulrøtter, pastinakk og sjalottløk i et par minutter. Legg grønnsakene til side.

Grønnsaker brunes litt i trykkokeren

Ha deretter smør i trykkokeren og brun kjøttet på alle sider. Jeg brunet kjøttet i to omganger. Strø hvetemelet over og rør godt. Tilsett så vinen og rør litt til. Tilsett grønnsakene, hermetiske tomater, tomatpurè og oksekraft, og vend det hele godt sammen.

Bruning av kjøtt før alt blandes tilbake i gryta

Sett lokket på trykkokeren og sett det i låst posisjon. Denne retten skal kokes på koketrinn 2. Sett trykkokeren på sterk varme til indikatoren for det høyeste nivået synes. Skru deretter ned temperaturen på lav varme og la koke i 30 minutter. Skru av varmen og åpne lokket når trykket er borte og lokket er klart til å åpnes. Krydre retten med salt og pepper, og tilsett deretter finhakkede krydderurter.

Voila! Ble ikke så aller verst.

Nå må nevnes at det hadde kokt fast i botn… Akkurat nå står gryta i vatn og jeg håper den vil bli som ny. Dette må nemlig prøves igjen. Som tilbehør hadde jeg ovnsbakte poteter. Alle var enige om at hjemmelaget potetstappe hadde vært tingen! Har du spørsmål må du bare spørre meg!

Tusen takk til svigermor og svigerfar for en flott julegave!

(Alle foto: av Trude)
3 kommentar to “Trykkoker fra svigermor (og oppskrift)”

  1. randi 4. januar 2012 kl. 11:42 pm #

    såg knall godt ud 😀 ska prøva meg på oppskriftå, ikkje trykkoker, enda iallefall 🙂

  2. Bjørnar 4. januar 2012 kl. 11:46 pm #

    Tusen takk for maten!
    Den smakte fortreffelig, selv om noe kokte seg fast i bunnen.
    (jeg trodde alle kvinner leste bruksanvisningen før de brukte dingser).

    Bjørnar (husbonden)

  3. Andrea Nornes 5. januar 2012 kl. 4:27 pm #

    Så utrolig godt ut!

Kommentarer er stengt.

