Lite vits med mål – hvis de ikke kan måles

9 Nov

Men før du kan måle må du kanskje bestemme deg for hva som er viktig å måle. Diskusjonen går høyt mellom engasjerte somedianerne*. Hva er de viktigste måleparameterne? (Dette er forresten nok et innlegg i forbindelse med min studentoppgave om Rått og Råde-festivalen i Stavanger)

*Somedianer (flertall, somedianere) Betegnelse på en person som engasjerer seg i flere enn to sosiale medier og som diskuterer sosiale medier i sosiale medier. (Mitt nye ord!!)

Hvorfor måle?

Hva er de måleindikatorene som kan si noe om du har skutt gullfuglen med din satsing i sosiale medier? Å «skyte gullfuglen» kan bety så mangt. Et akseptabelt tall på KPI’en (Key Performance Indicators) kan i det minste gjøre at sjefen støtter markedsførerens ressursbruk i sosiale medier.

Som for mange andre markedsføringsaktiviteter er det vanskelig å måle arbeidet i sosiale medier i ”Return on investment” – ROI. Hvem kan spore økt salg, økt produktkjennskap og bedre omdømme tilbake til bedriftens satsing på eksempelvis Facebook?

En somedianer gir ikke opp så lett!

En Liker = en Fans

Selv synes jeg at antall likere på FaceBook høres veldig naturlig ut å telle. Dess flere Likere dess større salgspotensiale – eller?
Rått og Råde kan skilte med hele 13 800 likere. Ikke verst når man tenker at de er fornøyd med 10 000 besøkende på konserten. De har 3 800 personer for mange likere liksom. Ja, det er under forutsetning at alle liker festivalen helt til neste års festivalhelg. Og liker så godt at de kjøper billett.

På engelsk betyr en Liker en ”Fan”. Når en Fan bidrar på FaceBook-siden din med en kommentar, kan dette måles. Det er mulig å skille aktive Fans fra de passive. Aktive Fans er det viktig å ta vare på. De aktive har langt større sannsynlighet for å spre informasjon om Rått og Råde enn de passive. Rått og Råde må med andre ord finne hvem disse er og måle hvor aktive de er og hva de sier. Dess mer de vet om Fansen dess lettere blir det å legge strategien i sosiale medier.

Hvordan måle?

Her er en side som forklarer en del bra muligheter for måleverktøy. Disse blir for øvrig mest brukt i profesjonelle sammenhenger.
Jeg ville allikevel teste ut Facebook Insights  på min egen side. Jeg har tross alt 202 venner. – Ikke le! – Det er bedre med 202 GODE venner enn 1000 halvgode. Problemet er imidlertid at jeg ikke har noen Fans. Du må ha minst 30 Fans for i det hele tatt ha mulighet til å bruke Facebook Insights.
Ja, ja, det betyr i det minste at dette kan være et verktøy for Rått og Råde!

Et annet som ser interessant ut er fra Socialbakers. De påstår at det sjelden er en sammenheng mellom antall Fans og om Fansen virkelig bryr seg om en Facebook-side. Dette betyr at en side som har 10 000 fans ikke nødvendigvis gjør det bedre forretningsmessig enn en som har 1000 (eller en som har 202 venner på FaceBook!).

Det er altså ikke bare størrelsen av tilhengerskaren som teller – også engasjementet.

Dette støttes også i diskusjonen som pågår mellom norske somedianere hos Kampanje .

Mens somedianerne diskuterer…

…bruker vi markedsførere vår erfaring og ny kunnskap fra blant andre somedianerne som best vi kan for å grunngi investeringer, sette mål og legge strategier.

For Rått og Råde formulerer jeg et mål som er:

  • Spesifikt
  • Målbart
  • Akseptert
  • Realistisk
  • Tidsbestemt

Jeg er sterk i troen om at SMART fremdeles gjelder som en akseptert metode – og at den også kan brukes i forhold til sosiale medier ?!

(Dagens tankerekke fra en markedsfører som for tiden er halveis somedianer selv)

Foto: Trude

Advertisements

3 kommentar to “Lite vits med mål – hvis de ikke kan måles”

  1. veronixmarie 9. november 2011 kl. 12:56 pm #

    Du er så flink 🙂 Artig å lese. Også har er eg fan eventuellt liker av bildan dine, kanon gode illustrasjoner.

  2. Tarjei A Heggernes (@tarjeiah) 16. november 2011 kl. 1:52 pm #

    Du skriv godt, og har god bildebruk. Det var ikkje akkurat nokon tiltak her eg kunne kommentere, men du vil kanskje spare dei til oppgåva?

    • ravenvalley 16. november 2011 kl. 4:46 pm #

      Takk, Tarjei. På bloggen filosoferer jeg rundt tema fra arbeidsoppgavene. I selve eksamensoppgaven kommer markedsplan inkludert tiltak.

Kommentarer er stengt.

%d bloggers like this: