Fra e-post til POST

7 Oct

Er ikke det å gå feil vei? Nei, e-post er ”UT” og POST er ”IN”! Det er gammeldags å samhandle med andre gjennom e-post. Nå er det sosiale medier som gjelder. POST handler nemlig om å komme fram til en effektiv måte å bruke sosiale medier. Hvis du fremdeles bruker e-post til å snakke med dine kunder – da trenger du POST.!

POST er en fire-trinns tilnærming for å komme fram til bedriftens nye ”Sosiale strategi”. Når du har gått gjennom alle elementene i POST er du klar for å ta i bruk sosiale medier. Og du vet at du har tatt de nødvendige hensyn. (Fra Groundswell. )

Jeg bruker POST for å lage kommunikasjonsplanen for sosiale medier til Rått og Råde (RxR). Kommunikasjonsplanen for sosiale medier er min eksamen på BI høsten 2011. Den vil inneholde ”oppskriften” på hvorfor og hvordan RxR bør utnyttet sosiale medier i sin kommunikasjon. Dette er selvsagt overførbart til andre bedrifter.

Før du starter med POST’en må du stille de grunnleggende spørsmålene:

  • Henvender RxR seg  til målgrupper som er klar for interaksjon i sosiale medier?
  • Vil RxR nå målene sine mer effektivt ved å ta i bruk dette mediet?

Jeg oppdaget at selve POST-prosessen kan gi meg svarene. I det følgende vil du få utdrag av mitt arbeid med det første trinnet, P.

POST-metoden (grafikk: Trude)

Å kjenne målgruppen (People)

RxRs sier selv at målgruppen er segmentert etter geografi og demografi: Rogaland s-regionen og alle personer mellom 6 og 80 år. Innenfor dette segmentet vil det være store variasjoner i forhold til hvor ofte og hvordan de bruker internet. Eksempelvis leser de kun eller bidrar de aktivt med informasjon.

Mange tilgjengelige undersøkelser om bruken av sosiale medier er inndelt etter nettopp geografi og demografi. Statistikker om bruksmønster er det derfor mulig å finne. En nærliggende statistikk å bruke er nevnt i Groundswell. Metodikken som ligger til grunn for statistikken kalles ”The Social Technographics Profile” og er utarbeidet av Forrester Research, Inc. Forrester deler inn brukerne av internett etter forskjellige brukertyper.

Et bilde av brukeratferden til ungdom mellom 18-24 i Europa viser at

  • 33% er typen brukere som skaper informasjon på nettet
  • 37% består av de som er gode å kommentere andre.
  • 68% er kategorisert som deltaker og de passer på å oppdatere profilen sin og besøker sosiale nettverk
  • 69% er de brukerne som leser, og leser, og ser video, og leser… i mange sosiale fora

En teknografisk profil, god statistikk fra RXRs FaceBook-sider og andre brukerstatistikker gir meg god innsikt i målgruppen. Foreløpig konklusjon:

Sannsynligheten er stor for at deler av målgruppen er klar for å kommunisere via sosiale medier

Et utvalg fra målgruppen? (foto: Trude)

Hjelp! Noen påvirker målgruppen  (People)

RxR er ikke de eneste som snakker til målgruppen. Vi mennesker hører mest på andre mennesker. Vi lar oss påvirke av såkalte opinionsledere  også i sosiale medier. En undersøkelse  fra januar 2010 sier dette om de som påvirker oss på nettet:

” They are influential: they’re regularly asked by friends and family for opinions on topics and products as diverse as travel, finance, fashion and politics. Social media is their natural habitat (they’re keen users of Twitter, Facebook, and forums, and they like sharing content and opinions through blogs, email and IM”

For RxR kan disse være enkeltpersoner som blogger – eller aktive fagmiljøer innen kultur, musikk og –festivaler i Norge. I hvor stor grad RxRs målgruppe lar seg påvirke av opinionslederne må også vurderes.

Mål (Objectives)

RxRs mål for sosiale medier må henge sammen med bedriftens overordnete mål. Det gjelder om å velge noe som støtter opp om RxRs hovedmål:

  • Gjøre festivalen bedre for de 10-12000 som besøker festivalen hver dag.

Bedriften bak RxR er et aksjeselskap og det er grunn til å tro at eierne er interessert i et utbytte. Da nytter det ikke med et mål om null vekst. Det kan kanskje være et mål for festivaladministrasjonen, men det overordnede målet for bedriften antas å være et annet.

Li og Bernoff nevner fem mulige mål for sosiale medier i sin bok Groundswell. Dette er universelle mål som kan gjelde alle typer bedrifter. De er basert på erfaring fra hundrevis av selskap som har lagt sine strategier. Kanskje på tide å legge din?

Strategi og Teknologi

Disse er selvfølgelig en del av mitt møysommelige arbeidet fram til et godt plandokument for RxR. Men det kommer i neste innlegg…

Foto: Trude

Advertisements

Én kommentar to “Fra e-post til POST”

  1. Tarjei A Heggernes (@tarjeiah) 13. oktober 2011 kl. 11:01 am #

    Meget god bloggestil, som gjer posten interessant og opplysande å lese! Flott bildebruk. Til den endelige innleveringa bør du prøve å idenfisere nokre spesifikke opinionsleiarar.

Kommentarer er stengt.

%d bloggers like this: