Spre (musikk)budskapet!

21 Sep

Dette er min tankerekke som oppstod under den pågående skoleoppgaven om ”Rått og Råde” (RxR). Oppgaven er å analysere organisasjonen i forhold til blant annet struktur, markedsføring, konkurrenter og bruken av sosiale medier.  Ordene som fikk tankespinnet i gang var misjon, visjon og ledestjerne. Hva betyr egentlig disse ordene og hvordan relaterer de seg til RxR?

Det følgende er et utdrag i bloggs form fra min oppgave om bakgrunnsinformasjon om RxR.!

Misjon

”Misjon (av lat. Missio) betyr utsendelse eller oppdrag Det betegner helst en virksomhet som har til formål å utbre en religion.” (Store norske leksikon ).

Foto: Trude

Alle bedrifter og organisasjoner må ha en misjon, hevder de som driver med næringsutvikling. Misjonen hjelper blant annet ansatte eller investorer til å forstå hvorfor organisasjonen eksisterer.

RxRs misjon er å ”utbre musikk”.

Dette underbygges av daglig leders, Kristoffer, uttalelser under en prosjektpresentasjon på BI forrige uke. Han sa at RxR ønsker å bli en ”hub” for musikk og kultur i Stavanger. De vil særlig fokusere på å spre informasjon om musikkaktiviteter i regionen.

Det er ikke dermed sagt at musikk er en religion. Eller?

Visjon = Ledestjerne

”Visjon, det som i form av et bilde eller en billedrekke viser seg for ens indre blikk. Spesielt brukes ordet om syn av religiøs eller mytisk art, åpenbaringer av den hinsidige verden.” (Store norske leksikon)

Makrofoto av snøstjerne

En fjern stjerne. Foto: Trude

Det kan være vanskelig å forklare til en ansatt hva ordet ”visjon” innebærer for en organisasjon. Særlig dersom definisjonen ovenfor brukes. Nettopp av den grunn kan det være at organisasjoner og bedrifter som regel forklarer ordet visjon med at visjonen er bedriftens ledestjerne.

Et enkelt søk på nettet med ordene «visjon og ledestjerne» gir en mengde bedrifter som har visjoner som en ledestjerne. Men hva er en ”ledestjerne”?:

”Havstjernen, annet navn på Polarstjernen, i eldre tider også navn på Jomfru Maria som sjøfarendes og (i overført betydning) alle synderes ledestjerne.” (Store norske leksikon)

Definisjonen på ”ledestjerne” i overført betydning tilsier at det er syndere som følger denne. Den overlater jeg til leseren å eventuelt forfølge. Jeg forsøker å holde Tankerekken på den smale sti….

RxR har en visjon, en ledestjerne, om å ”bli endra bedre for de personene som allerede benytter seg av festivaltilbudet”.

Dette er nok en uttalelse fra Kristoffer i RxR. Organisasjonens visjon er et godt eksempel på en praktisk tilnærming som de ansatte kan ha et forhold til. Visjonen er konkret i motsetning til definisjonen over som inneholder ord som ”syn”, ”mystisk art” og” hinsidige verden”.

Visjonen til RxR kan derimot virke lite visjonær. En betraktning om hva en visjon bør ta høyde for finnes i et innlegg skrevet på nettstedet til Geelmuyden, Kiese.” En visjon er en langsiktig målsetning som er ment å gi alle i bedriften en felles retning, og en forståelse av hvilken vei vi skal endre oss for å bli best mulig på det vi gjør.”

Menigheten

En mulig forklaring til ordet ”menighet ” er som følger

” ……. “flere mennesker samlet på et bestemt sted”. Sagt litt kortere; en forsamling.” (Kilde)

Foto: Trude

For noen årtusen siden var altså ”menigheten” et helt dagligdags ord som rett og slett betyr ”forsamling”.

RxRs menighet/forsamling, eller som vi i dagens tale kan kalle hovedmålgruppe, er: de menneskene som samles på festivalen på Lassa, primært mellom 18 og 40 år.

Det er denne forsamlingen som RxR har en måsetting om å nå – på og utenfor selve festivaldagene. I tillegg er det definert noen sekundære målgrupper som mennesker mellom 10 og 18 år og 40 og 60 år. Andre målgrupper er arrangører av lokale musikk- og kulturarrangementer, myndigheter, frivillige og samarbeidspartnere.

Troen på produktet

Foto: Trude

Produktet som RxR leverer er en musikkopplevelse. Organisasjonen har tro på at produktet har livets rett og at det finnes en gruppe som er villig til å betale for dette.

Noen av målgruppene kan sammenlignes med de menneskene som går i kirken kun en gang i året – på julaften, fordi:

  • Målgruppen er fysisk til stede kun en gang i året
  • Målgruppen er ikke særlig interessert i produktet resten av året – kun den dagen det foregår
  • Målgruppen er vanskelig å kommunisere direkte med fordi de ikke har oppgitt kontaktdetaljer

Det meste av året er altså ”menigheten” overlatt til seg selv.

En av de største utfordringene for RxR er dermed følgende:

Å få målgruppen til å opprettholde troen på produktet, musikkopplevelsen, slik at de kommer på festivalen neste år.

”Hallelujastemning” til neste års festival

En rask gjennomgang av blogger på nettet gir RxR-festivalen de beste skussmål. Tilbakemeldinger fra en undersøkelse på min Facebook-side gir samme resultat. Det finnes altså en generell ”hallelujastemning”. Denne ønsker RxR å holde på lengst mulig. Helst til neste festival nærmer seg.

Et spørsmål er hvordan RxR kan bruke sosiale medier i så måte? Kan en strategisk bruk av sosiale medier hjelpe å holde interessen for produktet ved like?

De spørsmålene vil jeg la stå ubesvart. Svaret skal inkluderes i min eksamen til jul som skal inneholde et forslag til kommunikasjonsplan.

Til slutt…

Hva betyr denne koblingen mellom musikk og religion som dette innlegget bærer preg av? En konstatering at religiøs terminologi blir tatt i bruk i organisasjonsteori. Kanskje fordi det også i organisasjonen handler om å ha tro: på misjonen og visjonen. Når alle ansatte følger «ledestjernen» kan målene nås mer effektivt.

Det var mine tanker som fikk vinger, tok av, og møtte noen av mine andre tanker…

Noen tanker fløy videre og er tapt for alltid.

Foto: Trude

Advertisements

5 kommentar to “Spre (musikk)budskapet!”

  1. tiden73 22. september 2011 kl. 10:24 am #

    Hei Trude – spennende å følge med her. Ser at det du tar opp kan brukes hos oss og!

    • ravenvalley 23. september 2011 kl. 6:45 pm #

      Takker deg for den. Bare kjekt!

  2. veronixmarie 22. september 2011 kl. 9:38 pm #

    Så flink du er Trude! As always 🙂 Ju Go Girl!

  3. Tarjei A Heggernes (@tarjeiah) 27. september 2011 kl. 10:03 pm #

    Artig tilnærming til oppgåva som gir god lesning. Bra!

  4. Anne Mette 10. oktober 2011 kl. 5:34 pm #

    Liker bloggen din 🙂 Du har mange gode tanker og flink å skrive er du også. Fortsett sånn 🙂

Kommentarer er stengt.

%d bloggers like this: